L.Staff "Dworek"

Niech mi się przyśni dworek skryty w białych sadach,
Z drewnianym gankiem w młodych, gęstych winogradach.....

L.Staff "Dworek"

poniedziałek, 15 czerwca 2015

Endyklopedia tradycji polskich

Autorzy: Renata Hryń-Kuśmierek, Zuzanna Śliwa
Wydawnictwo: Publicat

Książka podzielona jest na dwie części. Część pierwsza dotyczy zwyczajów i obrzędów w poszczególnych porach roku (głównie religijnych), część druga opisuje zwyczaje panujące w polskim domu.
O ile z części pierwszej nie dowiedziałam się niczego, czego nie wiedziałam wcześniej, to część druga mnie urzekła. Opisana została rodzina, łącznie z zapomnianymi dziś nazwami pokrewieństwa, typu dziewierz, jątrew, cera, czy żełwia. Opisano pochodzenie nazwisk zarówno szlacheckich jak i chłopskich.
Zaciekawiły mnie zwyczaje związane z budową domu jak również te związane z przeprowadzką do domu świeżo wybudowanego.
Ciekawie zostało ujęte życie człowieka począwszy od stanu odmiennego matki, narodzin, chrztu, wesela aż do obrzędów pogrzebowych.
Nie zapomniano o zwyczajach sąsiedzkich, higienie, ubiorze i ówczesnej medycynie.
Tekst jest uzupełniony pięknymi ilustracjami.
Książka dla wszystkich zainteresowanych tym jak żyło się dawniej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz